تاریخچه منطقه

     تاریخچه منطقه چالوس

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران

 

     شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران بعنوان یکی از قدیمی ترین شرکتهای تابعه صنعت نفت ایران کارنامه درخشانی را با بیش از هفتاد سال فعالیت و تلاش با خود به همراه دارد. با توجه به اهمیت ویژه فرآورده های نفتی که عامل حرکت و پویایی چرخهای صنعت و اقتصاد کشور می باشند، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران مسئولیت تامین و توزیع انواع فرآورده های تولیدی را در این فرآیند داراست و توانسته به واسطه دامنه وسیع فعالیت خود اهمیت فوق العاده ای را در حیات ایران اسلامی ایفا نماید . این شرکت به عنوان بزرگترین مجموعه تابعه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران عهده دار تامین و توزیع روزانه بیش از200 میلیون لیتر در قالب بیش از 70 نوع فرآورده های نفتی در سراسر کشور است که این فرآورده ها عموما" از پالایشگاههای کشور تامین می گردند .

      فعالیت گسترده کارخانه ها ، کارگاهها ، پرواز هواپیماها ، حرکت وسایل نقلیه زمینی و دریایی، ماشین آلات کشاورزی و صنعتی و کلیه واحدهایی که به نحوی با مصرف فرآورده های نفتی مرتبط می باشند در این چرخه قرار دارند . کار تامین و توزیع فرآورده ها در سه مرحله دریافت از پالایشگاهها و مبادی وارداتی ، حمل از طریق ناوگانهای زمینی و دریایی، خطوط لوله و ناوگان ریلی انجام و در نقاطی مانند نیروگاهها ، کارخانجات ، بخش کشاورزی ، حمل و نقل و همه واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ و همچنین در جایگاهها و فروشندگیهای موجود عرضه می گردد.                                 

 

تاریخچه سازمانی


افزایش جمعیت، روند رو به رشد صنعتی شدن کشور، بهره گیری از ماشین آلات کشاورزی به جای ابزار سنتی و تکیه بر اتوماسیون و تکنولوژی به جای اتکای صرف به نیروی دست انسان، در همه سطوح حیات اقتصادی جامعه، ضرورت بهره گیری بیش از پیش از منابع انرژی، بالاخص سوخت فسیلی را محسوس تر گردانیده است.
پخش فرآورده های نفتی بعد از ملی شدن صنعت نفت با عناوین سازمانی مختلف پخش و خط لوله، امور پخش و فروش محلی در تهران فعالیت داشته است. احتمالاً تنها سازمان شناخته شده از شرکت ملی نفت ایران در داخل کشور بوده است و فعالیتهای آن در تماس مستقیم با مردم کشور اعمال می گردید. به هر دلیل در طول دوران خدمات گذشته خود یا به دلیل وسعت حیطه عمل و یا به دلیل اختیارات محدود چندان موفق نبوده بهره مندی از اختیارات لازم و فراهم شدن امکان تصمیم گیری سریع و قاطع، پس از بررسی های کارشناسی لازم تغییر ساختار آن وجهه همت قرار گرفت و نهایتاً در شهریور سال 1366 ساختار سازمانی جدید آن به عنوان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایجاد گردید.
شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی که عمده فعالیت آن سوخت رسانی و تأمین منابع انرژی در سطح کشور پهناور ایران است، به جهت وسعت حیطه خدمت ناگزیر از ایجاد تغییر در ساختار سازمانی خود بود تا بتواند همسو، با تحولات عمومی کشور، به اهداف از پیش تعیین شده خود در راستای حمایت از جریان صنعتی شدن کشور و تأمین رفاه جامعه دست یابد.
بدیهی است که توفیق سازمان دهی جدید شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در گرو برنامه ریزی دقیق و برنامه ریزی دقیق و برنامه ریزی نیز مستلزم داشتن اطلاعات است.
وقوف بر پراکندگی و تراکم جمعیت در نقاط مختلف کشور، آگاهی بر تعداد کارخانه هایی که به سوخت فسیلی نیاز دارند و اطلاع از نیازهای سوختی کشاورزان و صدها و صدها اطلاعات دیگر تأسیس یک واحد اطلاع رسانی فعال را الزامی گردانید. در جهت پوشش دادن به نیازهای فنی شرکت، واحد مهندسی و برای کمک  به توسعه منابع انسانی واحد طبقه بندی مشاغل به وجود آمد. ذیلاً برخی از تحولات و سیر شکل گیری شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ارائه می شود.
قبل از تأسیس واحد پخش، فرآورده های نفتی مورد نیاز کشور از خارج تأمین می شد و همانگونه که گذشت دو شرکت که از اغراض سیاسی دولتهای متبوع آنها نشأت می گرفت مردم ایران، به عنوان صاحبان نعمت نفت از مزایای آن بی بهره بودند به دنبال تحولات تاریخی گوناگون، بلاخره پس از پیروزی انقلاب اسلامی و  در راستای تأمین نیازهای مردم، در سال 1366 شرکت ملی پخش تأسیس گردید. این شرکت در زمینه پیشرفت صنعتی و اقتصادی کشور و ارتقای سطح زندگی مردم، بزرگترین نقش را داشته و توانسته است، تحول چشمگیری را در کلیه شئون مملکت به خصوص از نظر اقتصادی ایجاد کند.
از لحاظ ساختار سازمانی نیز در جهت ایجاد امکان فعالیت بیشتر تغییراتی در تشکیلات ادارات مختلف پخش، روی داد. لزوم فعالیت بیشتر و رسیدگی به حوزه های مأموریت در مناطق مختلف که علی رغم تلاش رؤسای سابق پخش به علت وسعت جغرافیایی محدود مناطق سابق امکان رسیدگی چنانکه باید فراهم نمود، در تقسیم بندیهای جدید مسؤولیت مناطق به حیطه های جغرافیایی کوچکتر محدود شد. در تفکیک و تبیین محدوده مناطق جدید حتی ا لامکان، سعی شده است تا تقسیم بندی کشوری از نظر استانها و فرمانداریهای کل نیز ملاک عمل بوده است تا ضمن ایجاد هماهنگی در فعالیتهای وزارت نفت با دیگر وزارتخانه ها، از این نظر انجام وظایف محوله به رؤسای مناطق نیز وقفه ای بیش نیاید. به طور کلی هدف نهایی از تبدیل مناطق سابق به 37 منطقه جدید و احاطه اکثر مسؤولتیها و وظایف و اختیارات رؤسای سابق نواحی به رؤسای مناطق که در تشکیلات جدید، قریب به اتفاق آنان، غالباً نمایندگی قسمت پخش حوزه مأموریتی خود را نیز به عهده دارند. تسریع و تسهیل فعالیتهای شرکت و خدمات رسانی مطلوبتر به مصرف کنندگان بوده است.
رؤسای مناطق 37 گانه با همکاری 199 رئیس ناحیه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در اقصی نقاط کشور، اجرای مطلوب سیاستهای توزیع فرآورده در مناطق خود را به عهده دارند.
در سالهای بعد از انقلاب اسلامی ریاست کل امور پخش را به ترتیب: فتاح علوی، حسین لواسانی، احمد فرج پور، محمدعلی سیفی، احمد فرج پور، سید علی بهشتیان، اردشیر فتحی نژاد، سید علی بهشتیان، حمدالله محمد نژاد و علی آقابابایی عهده دار بوده اند.

 
سیمای مازندران
استان مازندران در شمال کشور واقع و حد شمالی آن دریای مازندران و حد جنوبی آن استانهای تهران، سمنان،قزوین و حد غربی آن استان گیلان و از قسمت شرقی به استان گلستان محدود می باشد . بخش جنوبی این استان کوهستانی و قسمت شمالی آن جلگه است . آب و هوای استان در نواحی جلگه ای معتدل و مرطوب  و در نواحی کوهستانی سرد و مرطوب می باشد.

     مازندران دارای 15 شهرستان ، 26 شهر ،40 بخش ،106 دهستان، 3550 آبادی است . مساحت این استان 23756 کیلومتر مربع و جمعیت آن 2748014 نفر می باشد. حدود 46 درصد جمعیت این استان را جمعیت شهر نشین و 54 درصد آن را روستا نشینان تشکیل می دهند .

     آثار و اشیاء مکشوفه در مازندان حکایت از تاریخ کهن مردم این مرز و بوم دارد . زبان و گویش اکثر مردم ((طبری)) است که گستردگی آن از شرق تا غرب استان و بعضی از نقاط همجوار را نیز در بر میگیرد. این استان از قطبهای مهم کشاورزی و توریستی کشور می باشد و دامداری و صنعت ماهیگیری آن نیز از دیگر موارد حائز اهمیت می باشد .

     استان مازندران با سه محور کندوان ، فیروزکوه و هراز با مرکز کشور مرتبط است و سه فرود گاه ساری ، نوشهر و رامسر ارتباط هوایی آن را با سایر نقاط کشور برقرار می نمایند . راه آهن سراسری نیز از مرکز این استان می گذرد .

 

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه چالوس


حوزه جغرافیایی و جمعیت و آب و هوا:

     حوزه عملیات منطقه چالوس در غرب استان مازندران با وسعتی بالغ بر9023  کیلومتر مربع در حاشیه جنوبی دریای مازندران قرار دارد که از شرق به نواحی بابلسر و آمل  در منطقه ساری ، از غرب به ناحیه رودسر در منطقه گیلان و از جنوب به رشته کوههای البرز مرکزی که با مناطق تهران ، کرج و قزوین همجوار است و دارای 6 شهرستان ، 18 شهر ، 14 بخش ، 38 دهستان ، و 1252 آبادی با جمعیتی بالغ بر 890000 نفر را تحت پوشش دارد .

معدل حداکثر آب و هوا 8/20 و حداقل 7/12 حداکثر مطلق درجه حرارت 4/42 و حداقل 6/6- متوسط درجه حرارت 8/16 و حداقل معدل درجه حرارت 32 می باشد .

تاریخچه تاسیس :

     زمان تاسیس 1341 می باشد که تامین سوخت در آن زمان از تهران بوده است . این منطقه از تاریخ 1/10/1362 از ناحیه قدیم تبدیل به منطقه گردید ضمنا" در حال حاضر از طریق حمل دریایی از کشورهای آذربایجان و ترکمنستان  و جاده ای از منطقه گیلان ، ساری و تهران سوخت مورد نیاز تامین میگردد.

تعداد نواحی :

     نواحی تحت پوشش در حال حاضر عبارتند از : ناحیه مرکز ی (شهرستانهای چالوس و نوشهر ) ،ناحیه نور، ناحیه محمود آباد ، ناحیه تنکابن و رامسر . ضمنا" قابل ذکر است ناحیه محمود آباد که قبلا" تحت پوشش منطقه ساری بوده است در سال 1374 به منطقه چالوس ملحق گردید.

راهبرد منطقه چالوس :

     راهبرد و ماموریت تعیین شده این منطقه با توجه به حکم ماموریت شماره 1334/1 مورخ 24/4/82 جناب آقای مهندس کاشفی قائم مقام محترم معاون وزیر و مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران عبارتند از :

1- تکریم ارباب رجوع با اجرای کامل طرح کاهش مراجعات و تعجیل در رفع و رجوع مطالبه قانونی آنان.

2- تسریع در انجام امر مکانیزاسیون و اتوماسیون و تجهیز تاسیسات به ابزار مدرن .

3- تسهیل در فرآیند توزیع بهینه ، جایگزینی و ذخیره سازی فرآورده های نفتی .

4-تلاش وافر در راستای استقرار نظام مشارکت و پیشنهاد گیری از کارکنان .

5- حفظ منزلت نیروی انسانی کارآمد ، نگهداشت تاسیسات و تجهیزات و بهبود سیستمهای ایزو و استقرار سیستمهای IMS و HSE .

6-تسریع در کاهش تصدی گری و تقویت نظارت .

7-ایجاد جو صمیمی و مطلوب اداری و تامین ابزار مناسب و مرتبط با حوزه فعالیت

8- ترفیع شأن کارکنان از لحاظ علمی و عملی و اهتمام در امر آموزش کارکنان.

9-ترغیب استعدادها به منظور ایجاد خلاقیت و تحریض کارکنان به انضباط اقتصادی و هزینه یابی .

     برای وصول به اهداف تعیین شده بالا چه به لحاظ شکلی و چه ماهوی این منطقه از تاریخ 1/6/82 با برنامه ریزی متقن و عملکردی اقدام به تشکیل 22 کمیته فعال برای تصمیم گیری جمعی و مشارکت پذیری به شرح ذیل نموده است :

1- برنامه ریزی تلفیقی سهمیه و حمل تحت مدیریت بر مبنای هدف و نتیجه ( M.B.O ) با تشکیل کمیته اصلی تدارکات و کمیته فرعی کنترل تدارکات.

2- بهینه سازی فعالیتهای مربوط به دریافت فرآورده های نفتی و گاز مایع از مبادی تامین و نگهداری و ارسال و توزیع ایمنی و با کیفیت مطلوب و یکسان .

3- هدایت و ترویج بهینه سازی مصرف سوخت با تشکیل کمیته های بهینه سازی مصرف انرژی و بهینه سازی مجاری عرضه .

4-استمرار فعالیتها بر اساس استاندارد ها و قوانین و مقررات ملی ، منطقه ای مربوط به کیفیت و ایمنی و محیط زیست با تشکیل و فعال نمودن کمیته های استاندارد ، سازماندهی ، ایمنی ، امنیت و ... .

5- مکانیزاسیون امور و تجهیز بخش های مختلف سیستم و به روز رسانی نرم افزارهای موجود و تهیه نرم افزارهای کاربردی مورد نیاز و انجام تعمیرات سخت افزاری موجود با تشکیل کمیته مکانیزاسیون.

6-افزایش اثربخشی مدیریت کیفیت به منظور جلب هر چه بیشتر رضایتمندی مشتری و کارفرما.

7-توانمند سازی کارکنان از طریق آموزش و ایجاد همفکری و خلاقیت و انجام کار گروهی در پرسنل با فعال نمودن نظام مشارکت .

8-رعایت مقررات زیست محیطی حین انجام عملیات دریافت ، نگهداری و توزیع فرآورده های مخصوص بنزین موتور حاوی M.T.B.E .

9-فراهم کردن محیط کار مناسب و کارآمد کیفی و ایمنی با رعایت مقررات زیست محیطی .

10- جلوگیری از اتلاف منابع از طریق سیستم و تجهیزات موجود.

       به منظور رسیدن به بهبود مستمر ، پیشگیری از آلودگی ، نظم و انضباط کاری ، منطقه چالوس متعهد می باشد که از سیستم استانداردهای بین المللیOHSAS  18001 و ISO 14001 -1996 و ISO 9001-2000 و  قوانین و مقررات ایمنی و بهداشت حرفه ای ، کیفیت و زیست محیطی مصوب جمهوری اسلامی و وزارت نفت در محدوده تاسیسات و عملیات انبار نفت شهید برزگر به عنوان ابزار و الگوی سیستم مدیریت خود استفاده کرده و همواره کلیه فعالیتهای خویش را هماهنگ با استاندارد و قوانین محقق نماید .

لذا کارکنان در تمای سطوح سازمانی منطقه چالوس می بایست ضمن درک این خط مشی با همدلی و همفکری و همکاری مجدانه تلاش نمایند تا از طریق اجرای سیستم ها و نظم ایجاد شده در زمینه حفظ و یکنواختی ارائه خدمات اهتمام لازم را بعمل آورده و نهایتا" رضایت مشتری را به نحو احسن جلب نمایند.           




 

تماس با ما:

چالوس ، بلوار امام رضا (ع) ، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه چالوس

شماره تلفن :3 - 52256891-011
نمابر : 52256900-011